domingo, 18 de mayo de 2014

"Massatge amb cançons"

L'activitat començarà de la següent manera: l'educadora tutora explicarà als infants que aquell dia faran dues activitats, totes dues relacionades amb la psicomotricitat i l'expressió de les emocions. El grup classe es dividirà en dos petits grups (l'educadora farà la divisió segons cregui que estaran més equilibrats), de 10 infants cada un. Un primer grup anirà amb una altra educadora a la sala polivalent a realitzar una sessió de psicomotricitat amb mòduls tous, on els infants podran moure's, comunicar-se, transmetre les seves emocions lliurement. Un segon grup es quedarà a l'aula per realitzar una activitat de massatge amb cançons, totes elles relacionades amb l'expressió d'unes emocions que de ben segur seran molt diferents a les que sorgiran a la sessió de psicomotricitat paral·lela.
Una vegada acabin les dues sessions, d'uns 30 minuts aproximadament, els grups s'intercanviaran.

Generalment els massatges (del tipus que siguin) s’associen amb la música relaxant. No hi ha, però, una música específica per dur a terme els massatges infantils: l'educador/a pot utilitzar una música suau a poc volum, música clàssica, sons de la natura, etc.
Del que es tracta és que no hi hagi canvis bruscos de ritme, ni que sigui molt moguda si el que pretenem és relaxar. Cal que la música creï ambient, poder-la sentir mentre fem el massatge en silenci o parlant suaument, si per parlar hem d’aixecar la veu, és que la tenim massa alta.
No sempre cal l’estímul de la música, és a dir, una altra forma de “música” molt recomanable és fer sentir la veu de l'adult: paraules suaus, cançons en veu baixa... també aporten tranquil·litat. Durant el massatge cal procurar que el to de veu sigui constant i suau, que no alteri l’infant ni el ritme del massatge.
Si ens centrem amb el petit grup de 10 infants que realitzarà la sessió de massatge amb cançons, l'educadora farà servir el CD de Massatge amb Cançons de la Dàmaris Gelabert.

Inicialment, i mentre explica el funcionament de l'activitat, posarà de fons la cançó nº 23 (Pla de la calma), que servirà per relaxar-se i preparar-se per la sessió. Explicarà, amb una veu i il·luminacions tènues, que tots els infants hauran de seure al terra, a sobre d'uns coixins, en forma de rotllana, de la qual també formarà part l'educadora. L'activitat servirà per a què els infants trobin un moment de calma dins del moviment i l'activitat diària, reflexió, expressió de les seves emocions, comunicació i relació entre tots els infants...

Seguidament passarà a la cançó nº1 (L'hora del massatge) mentre els infants es van col·locant a la rotllana i es van comunicant amb els companys que tenen al costat amb abraçades, paraules, contacte.
L'hora del massatge, temps per compartir,
lloc per escoltar-nos, estimar-nos i gaudir.
L'hora del massatge, hora de sentir,
les carícies, la tendresa, temps per a tu i per a mi.

Després continuarà amb la cançó nº 7 (El sol i la lluna), que té una melodia molt primaveral i parla de l'amistat en sentit figurat. En aquest cas, cada infant agafarà a la parella de la seva dreta i realitzaran els següents moviments: amb la mà esquerra, dibuixant un cercle sencer al voltant del melic (el sol) seguint el sentit de les agulles del rellotge i de manera constant. S'incorpora la mà dreta fent una mitja lluna.
El sol i la lluna sempre jugant,
la teva panxeta n'és l'amagatall.
Un darrere l'altre a fet i amagar,
corren i s'empaiten, qui sap si es trobaran!
Són molt bons amics i volen passar
boniques estones per poder recordar.
Ara tots seuran mirant al centre de la rotllana, mentre sona la cançó nº 10 (Cor de papallones) i l'educadora utilitzarà un titella de papallona i anirà passant infants per infant dibuixant un cor damunt del pit de cada un d'ells.
Un cor ple d'emocions, un cor ple d'il·lusions,
un cor ple, ple de coses bones, vola amunt com les papallones.
Volen, volen, plenes de vida.
Volen, volen, amb alegria.
Volen, volen, plenes de vida.
Volen, volen, volen amunt.

A continuació, l'educadora repartirà una ploma petita a cada infant per seguir les indicacions que anirà dient la cançó nº 22 (La ploma): la ploma serà el mitjà per fer el massatge. La cançó descriu el caràcter de diferents ocells i els infants, amb la ploma, representaran aquest caràcter pel cos del company (ràpid, sedós, amorós...). A la tornada, mouran lliurement la ploma estimulant diferents parts del cos, i a les estrofes s'adaptarà el moviment de la ploma al canvi rítmic que es produeix entre el principi i el final, de manera que l'ocell de tempesta i el del paradís es mouran ràpidament, i l'ocell sedós i el de paper, més lentament. Els infants podran realitzar aquest massatge a qualsevol dels companys que tingui a cada banda o a ell mateix, però mai es podran aixecar del seu lloc.
Sent que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.
Serà de l'ocell de tempesta, que quan bufa el vent no protesta.
Serà de l'ocell sedós, el més elegant i amorós.
Sent que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.
Serà de l'ocell del paradís, que és ràpid i enamoradís.
Serà de l'ocell de paper, el més juganer i petoner.
Sent que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.

La següent cançó que es treballarà serà la cançó nº 16 (La mona). Els infants hauran de colocar-se en rotllana (un darrera de l'altre, com si fos un tren) per fer-li el massatge al company/a que li dona l'esquena, i representarà que les seves mans seran uns patins que porta posats una mona a qui agrada molt patinar. Les mans s'aniran desplaçant per l'esquena del company/a: l'educadora anirà fent aquests moviments i els infants l'hauran de copiar:
Una mona molt bufona, que somiava patinar,
va trobar-se uns bons patins i al moment se'ls va posar.
Molt contenta patinava, però somiava relliscar
des de dalt de la muntanya anar baixant fins al final.
I va pujar i...
Va baixar com un coet, va baixar com un llampec,
i la moca somiadora ja somiava pujar més.
Va pujar i...
Va baixar la vertical; va baixar, no es va fer mal,
i lliscava la baixada com si fos professional.
Una molt bufona no deixava de somiar
i tot el que es proposava es podia fer real.
Aquí va la cantarella que no hauries d'oblidar:
siguis mico, siguis mona, mai no deixis de somiar.

Aprofitant que els infants estaran una mica activats, posarem la cançó Massatges del DVD Canta! I del CD Cançons per aprendre 3-7 anys Vol. II, on cada infants haurà de continuar fent el massatge al company del seu davant, a l'esquena. L'educadora anirà guiant als infants amb els moviments que farà cada animal que diu la cançó. https://www.youtube.com/watch?v=2RaUhbr7Jms


Dibuixo amb el tou del dit, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo la lluna quan surt a la nit,onades que ballen al mar.
Pugen ratolins tornen a baixar.
Venen formiguetes que mai s'estan quietes.
Pugen elefants trepitjant el fang.
Venen els goril·les trepitjant formigues.
Dibuixo amb la meva mà, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo pilotes, la llar del cargol,bombolles, planetes i el sol.
Pugen cocodrils mossegant teixits.
Venen ocellets picant amb el bec.
La corona al cap, un mocador llarg.
Pugen papallones dibuixant les ones.
Dibuixo amb el tou del dit, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo la lluna quan surt a la nit,onades que ballen al mar.

Finalment, per agrair el moment que acabaran de compartir, alhora que servirà com a senyal per indicar als infants que el massatge ha acabat i per donar-lis seguretat, s'escoltarà la cançó nº 18 (Massatge amb cançons) i l'educadora passarà infant per infant fent-los una carícia a la cara per acomiadar-se.
Dolces les carícies ens han emocionat;
tendres els somriures ens han apropat.
Belles melodies ens han acaronat;
somnis de poeta s'han fet realitat.
Gràcies pel dolç moment, t'estimo fins el cel.
Mirades d'amor, milers d'emocions, massatge amb cançons.

I, per recollir tranquil·lament, s'utilitzarà la cançó nº 24 (Mar endins), que és música sense lletra.


No hay comentarios:

Publicar un comentario