L'activitat
començarà de la següent manera: l'educadora tutora explicarà als
infants que aquell dia faran dues activitats, totes dues relacionades
amb la psicomotricitat i l'expressió de les emocions. El grup classe
es dividirà en dos petits grups (l'educadora farà la divisió
segons cregui que estaran més equilibrats), de 10 infants cada un.
Un primer grup anirà amb una altra educadora a la sala polivalent a
realitzar una sessió de psicomotricitat amb mòduls tous, on els
infants podran moure's, comunicar-se, transmetre les seves emocions
lliurement. Un segon grup es quedarà a l'aula per realitzar una
activitat de massatge amb cançons, totes elles relacionades amb
l'expressió d'unes emocions que de ben segur seran molt diferents a
les que sorgiran a la sessió de psicomotricitat paral·lela.
Una
vegada acabin les dues sessions, d'uns 30 minuts aproximadament, els
grups s'intercanviaran.
Generalment
els massatges (del tipus que siguin) s’associen amb la música
relaxant. No hi ha, però, una música específica per dur a terme
els massatges infantils: l'educador/a pot utilitzar una música suau
a poc volum, música clàssica, sons de la natura, etc.
Del
que es tracta és que no hi hagi canvis bruscos de ritme, ni que
sigui molt moguda si el que pretenem és relaxar. Cal que la música
creï ambient, poder-la sentir mentre fem el massatge en silenci o
parlant suaument, si per parlar hem d’aixecar la veu, és que la
tenim massa alta.
No
sempre cal l’estímul de la música, és a dir, una altra forma de
“música” molt recomanable és fer sentir la veu de l'adult:
paraules suaus, cançons en veu baixa... també aporten
tranquil·litat. Durant el massatge cal procurar que el to de veu
sigui constant i suau, que no alteri l’infant ni el ritme del
massatge.
Si
ens centrem amb el petit grup de 10 infants que realitzarà la sessió
de massatge amb cançons, l'educadora farà servir el CD de Massatge
amb Cançons de la Dàmaris Gelabert.
Inicialment,
i mentre explica el funcionament de l'activitat, posarà de fons la
cançó nº 23 (Pla de la calma), que servirà per
relaxar-se i preparar-se per la sessió. Explicarà, amb una veu i
il·luminacions tènues, que tots els infants hauran de seure al
terra, a sobre d'uns coixins, en forma de rotllana, de la qual també
formarà part l'educadora. L'activitat servirà per a què els
infants trobin un moment de calma dins del moviment i l'activitat
diària, reflexió, expressió de les seves emocions, comunicació i
relació entre tots els infants...
Seguidament
passarà a la cançó nº1 (L'hora del massatge) mentre
els infants es van col·locant a la rotllana i es van comunicant amb
els companys que tenen al costat amb abraçades, paraules, contacte.
L'hora
del massatge, temps per compartir,
lloc
per escoltar-nos, estimar-nos i gaudir.
L'hora
del massatge, hora de sentir,
les
carícies, la tendresa, temps per a tu i per a mi.
Després
continuarà amb la cançó nº 7 (El sol i la lluna),
que té una melodia molt primaveral i parla de l'amistat en sentit
figurat. En aquest cas, cada infant agafarà a la parella de la seva
dreta i realitzaran els següents moviments: amb la mà esquerra,
dibuixant un cercle sencer al voltant del melic (el sol) seguint el
sentit de les agulles del rellotge i de manera constant. S'incorpora
la mà dreta fent una mitja lluna.
El
sol i la lluna sempre jugant,
la
teva panxeta n'és l'amagatall.
Un
darrere l'altre a fet i amagar,
corren
i s'empaiten, qui sap si es trobaran!
Són
molt bons amics i volen passar
boniques
estones per poder recordar.
Ara
tots seuran mirant al centre de la rotllana, mentre sona la cançó
nº 10 (Cor de papallones) i l'educadora utilitzarà un
titella de papallona i anirà passant infants per infant dibuixant un
cor damunt del pit de cada un d'ells.
Un
cor ple d'emocions, un cor ple d'il·lusions,
un
cor ple, ple de coses bones, vola amunt com les papallones.
Volen,
volen, plenes de vida.
Volen,
volen, amb alegria.
Volen,
volen, plenes de vida.
Volen,
volen, volen amunt.
A
continuació, l'educadora repartirà una ploma petita a cada infant
per seguir les indicacions que anirà dient la cançó
nº 22 (La ploma):
la ploma serà el mitjà per fer el massatge. La cançó descriu el
caràcter de diferents ocells i els infants, amb la ploma,
representaran aquest caràcter pel cos del company (ràpid, sedós,
amorós...). A la tornada, mouran lliurement la ploma estimulant
diferents parts del cos, i a les estrofes s'adaptarà el moviment de
la ploma al canvi rítmic que es produeix entre el principi i el
final, de manera que l'ocell de tempesta i el del paradís es mouran
ràpidament, i l'ocell sedós i el de paper, més lentament. Els
infants podran realitzar aquest massatge a qualsevol dels companys
que tingui a cada banda o a ell mateix, però mai es podran aixecar
del seu lloc.
Sent
que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un
ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.
Serà
de l'ocell de tempesta, que quan bufa el vent no protesta.
Serà
de l'ocell sedós, el més elegant i amorós.
Sent
que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un
ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.
Serà
de l'ocell del paradís, que és ràpid i enamoradís.
Serà
de l'ocell de paper, el més juganer i petoner.
Sent
que fineta i suau, la ploma, la ploma, la ploma de l'au.
Un
ocell l'ha perdut, la ploma, la ploma, la ploma ha caigut.
La
següent cançó que es treballarà serà la cançó
nº 16 (La mona).
Els infants hauran de colocar-se en rotllana (un darrera de l'altre,
com si fos un tren) per fer-li el massatge al company/a que li dona
l'esquena, i representarà que les seves mans seran uns patins que
porta posats una mona a qui agrada molt patinar. Les mans s'aniran
desplaçant per l'esquena del company/a: l'educadora anirà fent
aquests moviments i els infants l'hauran de copiar:
Una
mona molt bufona, que somiava patinar,
va
trobar-se uns bons patins i al moment se'ls va posar.
Molt
contenta patinava, però somiava relliscar
des
de dalt de la muntanya anar baixant fins al final.
I
va pujar i...
Va
baixar com un coet, va baixar com un llampec,
i
la moca somiadora ja somiava pujar més.
Va
pujar i...
Va
baixar la vertical; va baixar, no es va fer mal,
i
lliscava la baixada com si fos professional.
Una
molt bufona no deixava de somiar
i
tot el que es proposava es podia fer real.
Aquí
va la cantarella que no hauries d'oblidar:
siguis
mico, siguis mona, mai no deixis de somiar.
Aprofitant
que els infants estaran una mica activats, posarem la cançó
Massatges del DVD Canta! I del CD Cançons per aprendre 3-7 anys Vol.
II,
on cada infants haurà de continuar fent el massatge al company del
seu davant, a l'esquena. L'educadora anirà guiant als infants amb
els moviments que farà cada animal que diu la cançó.
https://www.youtube.com/watch?v=2RaUhbr7Jms
Dibuixo
amb el tou del dit, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo
la lluna quan surt a la nit,onades que ballen al mar.
Pugen
ratolins tornen a baixar.
Venen
formiguetes que mai s'estan quietes.
Pugen
elefants trepitjant el fang.
Venen
els goril·les trepitjant formigues.
Dibuixo
amb la meva mà, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo
pilotes, la llar del cargol,bombolles, planetes i el sol.
Pugen
cocodrils mossegant teixits.
Venen
ocellets picant amb el bec.
La
corona al cap, un mocador llarg.
Pugen
papallones dibuixant les ones.
Dibuixo
amb el tou del dit, l'esquena és la meva pissarra.
Dibuixo
la lluna quan surt a la nit,onades que ballen al mar.
Finalment,
per agrair el moment que acabaran de compartir, alhora que servirà
com a senyal per indicar als infants que el massatge ha acabat i per
donar-lis seguretat, s'escoltarà la cançó nº
18 (Massatge amb cançons)
i l'educadora passarà infant per infant fent-los una carícia a la
cara per acomiadar-se.
Dolces
les carícies ens han emocionat;
tendres
els somriures ens han apropat.
Belles
melodies ens han acaronat;
somnis
de poeta s'han fet realitat.
Gràcies
pel dolç moment, t'estimo fins el cel.
Mirades
d'amor, milers d'emocions, massatge amb cançons.
I,
per recollir tranquil·lament, s'utilitzarà la cançó
nº 24 (Mar endins),
que és música sense lletra.

No hay comentarios:
Publicar un comentario