domingo, 18 de mayo de 2014

"Les caixes de les emocions"

Aquesta és una activitat d´avaluació inicial, per tant el primer que es vol saber és el nivell de coneixements que tenen els infants sobre les emocions i a partir d´aquests coneixements, s'introduiran de nous.
Aquesta activitat es desenvoluparà en dues sessions i tres fases:

PRIMERA SESSIÓ” ( Matí ):

- Primera fase:

Desprès de fer el “Bon dia” els infants es quedaran asseguts al mateix lloc, i l´educadora en gran grup(GG) els dirà que avui parlaran dels sentiments i de les emocions i que uns amics follets els ensenyaran les seves cases.
Començarà l´educadora a explicar com se sent ella mateixa avui:
- Sabeu una cosa? Avui al matí no trobava un mocador molt maco que em van regalar, al principi m´he enfadat moltíssim perquè no el trobava i m´agradava molt, he començat a buscar i a buscar i com no estava per enlloc m´he posat molt trista, el meu fill m´ha ajudat a buscar-lo i al final l'hem trobat a sota del llit, per això avui porto aquest mocador tant maco i estic molt i molt contenta.
Un cop que l´educadora ha explicat com es troba i per saber que coneixements tenen els infants de les emocions, començarà a parlar de com se senten avui ells i de les emocions que coneixen. Es important que si durant la conversa algun nen/a està trist o té alguna necessitat, ho intentem solucionar entre tots.
Un cop l´educadora ha pogut saber una mica el que els infants coneixen, els explicarà una història per introduir l´activitat del dia.
Us vaig a explicar una historia d´uns fullets que a partir d´ara seran els nostres amics i sempre estaran a la nostra aula per quan els necessiteu.
- Hi havia una vegada tres fullets que eren molt amics i vivien un al costat de l´altre, un era el fullet “enfadat” (l´educadora amb llenguatge gestual farà cara d´enfadada, posant una mirada fixa, ulls feroços, celles juntes i cap avall i estrenyent les dents), que vivia a la casa de color vermell (l´educadora els mostrarà la capsa), desprès hi havia el fullet “trist” (l´educadora amb llenguatge gestual farà cara de tristesa, fent caure les parpelles, engolant les celles cap a dalt, i estirant els llavis en horitzontal), que vivia a la casa de color blau, (l´educadora els mostrarà la capsa), i finalment estava el fullet “alegre” (l´educadora amb llenguatge gestual farà cara alegre, contraient el múscul que va del pòmul al llavi superior (múscul cigomàtic) i el que envolta l'ull (múscul orbicular), aixecant les galtes i fent aparèixer les “potes de gall”), que vivia a la casa de color verd, (l´educadora els mostrarà la capsa), i un matí de primavera, quan es van llevar van veure que les seves cases estaven molt boniques, plenes de papallones i flors, i van decidir ensenyar-les a tota la gent del seu poble.( L´educadora els ensenyarà un munt de fotografies de persones alegres, tristes i enfadades).
Quan la gent va arribar, van escollir la casa que més li agradava, per exemple hi havia un senyor que aquell dia se sentia molt i molt trist, doncs va anar a la casa de color blau, una senyora estava molt i molt alegre doncs va anar a la casa de color verd, i un nen estava molt i molt enfadat així que va decidir visitar la casa de color vermell.
A tothom li va agradar molt visitar les cases dels fullets, perquè es van adonar que algunes vegades pots estar trist, i unes altres pots estar alegre o enfadat, però que sempre pots contar amb els teus amics o familiars per ajudar-te, com en aquest cas els fullets, que des de aquell dia, tenien les portes de casa seva sempre obertes, per ajudar al seus amics.

- Segona fase:
Un cop finalitzada la història l´educadora en grups de 5 (PG) farà que els infants s´asseguin al voltant de la taula, i amb la seva ajuda, classifiquin les fotografies en cada capsa. La resta dels infants podran jugar als diferents racons de l´aula per distreure's una mica. I així fins que facin l'activitat els 4 grups.

SEGONA SESSIÓ” ( Tarda):

- Tercera fase:

A la tarde, l´educadora els explicarà als infants que els fullets han vingut un altre cop i que aquesta vegada els deixarà les capses i les fotografies a tots per a que les mirin i juguin amb elles, però que tenen que anar amb molt de compte de no trencar res, perquè sinó els fullets es posaran tots tres molt tristos i hauran d´anar tots a la capsa de color blau.
Durant aquesta sessió encara que és lliure, l´educadora els observarà i de tant en tant,
s´aproparà a un infant i li preguntarà com se sent la persona de la fotografia que té a la mà, també li demanarà que amb llenguatge gestual li representi l'emoció, si veu que li costa la mateixa educadora li ensenyarà.
A un altre infant també li pot preguntar si per exemple té una imatge d´una persona enfadada quina són les coses que li fan enfadar a ell/a.

Un cop finalitzada l´activitat, l´educadora demanarà els infants que l´ajudin a recollir el material, classificant les fotografies a les seves capses i les deixaran al racó de les emocions.
Serà en aquesta tercera sessió quan es durà a terme l'avaluació, i en funció dels resultats es continuara treballant el tema a partir del que ja saben i guiant-los per a que el procés continuï creixent segons els objectius d'aprenentatge proposats.


No hay comentarios:

Publicar un comentario