Es
tracta d'una activitat en què es representa un conte (“La Guineu i
l'Osset juguen a carreres”) sobre les emocions que s'han treballat
en la UD que anem a avaluar i sobre l'objectiu principal d'aprendre a
controlar les emocions negatives( en aquest cas la ira) potenciant
les positives (en aquest cas l'alegria de tenir amics i jugar amb
ells). Després es fa una mica de reflexió conjunta de la
representació i per finalitzar una breu activitat per poder acabar
de recollir dades suficients per fer l'avaluació final que es
pretén.
El
dia començarà acollint a infants i familiars a l'aula. Un cop hagi
arribat tothom, se'ls farà anar cap a la sala d'usos múltiples
Se'ls indicarà que han d'asseure's en rotllana, en un espai preparat
com a zona de reagrupament, on s'explicarà en què consistirà
l'activitat. Aquest espai també es farà servir per al moment de
l'assemblea després de la representació.
Mentre
els educadors/res acompanyen els infants cap a les cadires preparades
enfront de l'escenari i els motiven per escoltar el conte i veure la
representació, els 4 pares o mares que han vingut a fer-la s'aniran
a disfressar de narrador/a, guineu, ós i gos.
Un
cop estiguin llestos els educadors/es demanaran silenci i començarà
la narració i representació de la història:
Una
tarda de primavera, hi havia dos amics La Guineu i l´Osset, que
estaven jugant al bosc a fer carreres al voltant dels arbres. Van fer
diverses carreres, però la Guineu sempre guanyava ja que corria
molt i molt ràpid.
L´Osset estava fart de perdre i ja s'havia cansat d'arribar sempre l'últim, així que es va enfadar i va voler expressar la seva ira
-No és just! (cara de molt enfadat-de ira) Jo vull guanyar també, tu sempre arribes el primer!- va cridar Osset creient que el seu amic comprendria com se sentia.
Però no va anar així. La Guineu va riure (cara somrient) i li va contestar: -Osset, jo no tinc la culpa de ser més ràpid que tu!
En aquell moment, va venir Gosset, un altre amic que solia jugar amb ells al bosc. Va preguntar – A què esteu jugant avui? Li van contestar que a fer carreres. Llavors Gosset va dir -puc fer una amb vosaltres?.
L´Osset estava fart de perdre i ja s'havia cansat d'arribar sempre l'últim, així que es va enfadar i va voler expressar la seva ira
-No és just! (cara de molt enfadat-de ira) Jo vull guanyar també, tu sempre arribes el primer!- va cridar Osset creient que el seu amic comprendria com se sentia.
Però no va anar així. La Guineu va riure (cara somrient) i li va contestar: -Osset, jo no tinc la culpa de ser més ràpid que tu!
En aquell moment, va venir Gosset, un altre amic que solia jugar amb ells al bosc. Va preguntar – A què esteu jugant avui? Li van contestar que a fer carreres. Llavors Gosset va dir -puc fer una amb vosaltres?.
Osset
que ja havia aconseguit tranquil·litzar-se, també es va
apuntar.
En aquesta ocasió i per a sorpresa de La Guineu, va guanyar Gosset. Com la Guineu va deixar de ser el primer, va començar a saltar de ràbia i ple de ira cridava:
-Vull guanyar jo, vull guanyar jo…! (cara de ira)
En aquesta ocasió i per a sorpresa de La Guineu, va guanyar Gosset. Com la Guineu va deixar de ser el primer, va començar a saltar de ràbia i ple de ira cridava:
-Vull guanyar jo, vull guanyar jo…! (cara de ira)
El
seu amic Gosset, els va mirar i sorprès els va preguntar:-Però, no
estàveu jugant a carreres? Si és un joc, per què us enfadeu?,
l'important és que gaudim junts i que ens alegrem del que arriba
primer (cara molt alegre), no ens hem d'enfadar i posar-nos tristos
(cara trista) per no ser els primers. Els amics són feliços(cara
somrient, d'alegria)) quan estan junts sense importar qui guanya. Si
voleu, ens donem la mà i correm tots junts des d'aquest arbre fins a
aquell altre del fons tot ple de papallones, serà divertit, segur
que riurem molt i arribem tots ben ràpid.
Així que tots tres van corre agafats de la mà i es van posar molt alegres al arribar els tres junts a la meta, aquell arbre del fons tot ple de papallones de tots el colors que neixen en primavera.
Així que tots tres van corre agafats de la mà i es van posar molt alegres al arribar els tres junts a la meta, aquell arbre del fons tot ple de papallones de tots el colors que neixen en primavera.
Conte
contat, ja s'ha acabat! Us ha agradat?
El
conte s'explicarà reforçant sobretot els continguts relacionats amb
les emociones i els sentiments de manera gestual.
En
acabar, es tornaran a reagrupar tots, infants, familiars i
educadors/es a l'espai de rotllana per fer un moment d'assemblea
guiat pels educadors/es. Es preguntarà si els ha agradat la
representació, qui s'enfada i perquè, qui els ajuda a tornar a
estar alegres,...també es deixarà que algú pugui expressar
lliurament el que vulgui, sempre que respecti els altres i segueixi
la norma d'aixecar la mà (que ja coneixen) per demanar permís per
intervenir. Per acabar se'ls demanarà a tots que posin cara de ira,
després de tristesa i per últim d'alegria. Tot això s'anirà
filmant, com tota la resta de l'activitat per poder després
analitzar amb més calma la informació obtinguda i treure
conclusions en equip per tal de fer l'avaluació sumativa. D'això
s'encarregarà un dels educadors/es.
A
continuació es proposarà als infants d'anar a jugar a un racó
d'emocions que s'haurà preparat amb diversos jocs relacionats amb el
tema i sota la supervisió dels pares/mares que han vingut a ajudar.
I es passarà a l'ultima part de l'activitat, hi haurà 5 taules amb
5 educadors que tindran tres titelles de pal, amb les cares dels
animals protagonistes del conte. La del ós per l'altra banda serà
una cara enfadada (de ira), la de la guineu també i la del gos serà
la cara contenta(alegria). Els infants aniran passant d'un en un i
l'educador/a els dirà que agafin la titella que vulguin i un cop la
tinguin els farà la pregunta corresponent a l'emoció que ha sentit
el personatge al conte. Ho faran també amb les altres dues Per
exemple “com se sentia l'ós després de perdre sempre les
carreres?” i la guineu quan ha perdut?, com se sent el gos per
tenir amics i poder jugar amb ells? .Al tombar veuran les cares i
se'ls preguntarà: la cara de la titella de l´ós és de..? (ira) i
la de la titella del gos? (alegria), per exemple.
I
com a finalització l'educador/a els farà unes preguntes concretes
amb ells de protagonistes:
-“Si
tu vas a jugar amb ells a fer carreres i guanyes, com et
sentiràs?...Bé, content, alegre, feliç...
-I
si perds?... trist, no passa res...
-Quin
personatge t'agradaria fer quan juguem a representar el conte a
l'aula amb els companys/es? I per què?
D'aquesta
activitat es farà una gravació d'àudio i posteriorment servirà
per anar omplint les graelles d'avaluació de l'infant junt amb la
informació extreta de la filmació en vídeo de tota la resta de l'activitat que s'utilitzarà per fer l'avaluació final o sumativa.
Com
es pot veure és una activitat que
consta de quatre parts: presentació de l'activitat,representació
del conte, xerrada sobre els continguts emocionals d'aquest i
activitat final relacionada també amb la part emocional del conte.

No hay comentarios:
Publicar un comentario