domingo, 18 de mayo de 2014

"El conte de la tortuga"

S'iniciarà la classe plantejant al grup l'activitat proposada, en aquest cas “El conte de la tortuga”. Mitjançant aquesta temàtica, els infants s'asseuran en forma de semicercle, per a que tothom pugui veure l'educador mentre explica el conte. El conte que s'explicarà és el següent:
"Fa molt de temps, hi havia una tortuga molt maca que tenia 3 anys, i que es deia Manel . A ella no li agradava massa anar a l'escola a jugar perquè havia de compartir les joguines amb altres infants i a casa seva eren totes per a ella. Preferia estar a casa amb el seu germà i amb la seva mare . A més es comportava malament amb els companys perquè quan volia les joguines que ja tenien altres infants, sense pensar anava i els agafava sense demanar-les i aquests s'enfadaven sovint amb ell. Per això no tenia quasi amics i els nens i nenes del seu grup ja no volien jugar amb ella. Això si quan a en Manel li venia de gust, els demanava si podia jugar també.. i llavors quan li deien que no, ella encara s'enfadava més i més. Alguna vegada si la mestra l'ajudava els deixaven participar en algun joc, però sempre acabava barallant-se i enfadat.
Un dia que estaven tots asseguts a les taules pintant unes flors molt maques per decorar l'aula per a l'arribada de la primavera, va demanar el color verd a la companya que tenia al seu costat i com aquesta li va dir "quan acabi de pintar aquesta fulla te'l dono" i ella el volia ja, li va agafar sense esperar i a més li va trencar la seva flor. La companya va començar a plorar, la mestra va anar a parlar amb la tortuga, li va preguntar molt seria" a tu t'agradaria que t'ho fessin això?" i li va fer tornar el color a la companya i demanar-li perdó amb un petó. Desprès li va donar una flor nova per a que continués pintant i va agafar la flor d'en Manel i no li va deixar acabar-la. En Manel llavors es va tornar a enfadar un cop més.
Al dia següent, no volia anar a l'escola perquè se sentia molt malament, però els seus pares havien de treballar i la seva mare el va acompanyar, pel camí anava pensant que intentaria portar-se bé, compartir les joguines, no molestar als companys... i es van trobar al vell senyor Tortuga , el més savi del seu poble, i que tenia més de 100 anys.
Quan el senyor Tortuga va veure al Manel li va preguntar perquè estava tan trist, i aquest li va explicar el que li passava, que sempre es portava malament i que no tenia amics per jugar. El senyor Tortuga li va somriure i li va dir que comprenia el que li havia explicat perquè feia molt de temps, abans que fos tan savi , ell també s'enfadava quan el renyaven perquè feia coses que no estaven bé. El Manel es va sorprendre, i li va preguntar com havia après a portar-se bé . El senyor Tortuga li va dir : "Bé , Manel, he après a utilitzar el meu protector natural , la meva closca " .
" Tu també pots amagar-te en el la teva closca sempre que tinguis sentiments de ràbia , quan tinguis ganes de cridar, de pegar o de trencar coses . Quan estiguis a la teva closca pots descansar fins que ja no et sentis tan enfadat . Així que la propera vegada que t'enfadis, fica't a la teva closca!
El senyor Tortuga li va explicar al Manel que havia après a dominar en les situacions difícils ficant-se en la seva closca, respirant profundament i relaxant-se(deixant anar tots els seus músculs , deixant que pengin mans i peus, no fent res de força amb la panxa, respirant lentament, profundament). A més, pensava coses boniques i agradables mentre s'estava relaxant .
Després pensava en la situació en què es trobava i en quina seria la millor solució. l així és com va arribar a saber moltes coses i tenir molts amics.
En Manel va pensar que era una bona idea. Quan va arribar a l'escola, i, com cada dia, es va treure les sabates, al igual que els seus companys. Va pensar en córrer a llençar pels aires les sabates dels demés, però se'n va recordar d'allò que li havia dit el senyor Tortuga. Es va ficar al seva closca i va recapacitar, es va relaxar. D'ençà de la seva trobada amb el senyor Tortuga, va anar més a gust a l'escola cada dia, ja que tenia molts amics, i la seva mestra i els seus pares estaven molt contents amb ella. Va deixar de sentir-se enfadada i trista. Ara se sentia alegre i bé.
Vosaltres també podeu fer el que fa el Manel. Quan estigueu molt enfadats perquè us ha passat alguna cosa que no us ha agradat, us podeu ficar a la vostra closca, relaxar-vos i pensar què és el que hauríeu de fer".

Una vegada s'acaba el conte es passa a fer pràctiques de com calmar-se en situacions conflictives. Primer es posaran de bocaterrosa al terra, deixant espai entre ells per a que no arribin a molestar-se. Posteriorment realitzaran estiraments que l'educador anirà explicant, estirant i arronsant els músculs de les extremitats. Seguidament s'aixecaran de terra, i faran una altra activitat. Aixi se'ls guiarà:
- Ara veurem com fem la nostra closca, també dempeus! Serà molt divertit!! És una nova forma per a relaxar-se, i veureu que és molt fàcil. Quan veiem que ens estem enfadant per alguna cosa hem de recordar "pensar com una tortuga".
- Hem de quedar-nos quiets, enganxar les mans al cos, i cridar cap a dins: STOP.
Només ens podem sentir a nosaltres mateixos!!! Estem a la nostra meravellosa closca imaginària!!
- Respirem profundament tres vegades per a calmar-nos.
- Pensem en una solució al problema, o una manera de comportar-nos millor. Ho apliquem tants cops com sigui necessari
D'aquesta manera trobarem millors solucions quan estiguem enfadats, i els nostres amics ens ho agrairan. Podrem jugar tots junts en harmonia i calma.
Ara si que estem tranquils!!


Finalitzada aquesta activitat tornaran a seure en semicercle, tot esperant que l'educador els anomeni, i els assigni parella per a fer l'activitat del pot. Fem seure en una cadira a un dels alumnes, mentre l'altre va omplint un pot amb llapis de colors. Quan el pot sigui ben ple li demanem que el deixi a sobre de la taula, i que segui. Seguidament, el seu company ha de buidar-lo de la manera que cregui més adequada, bé amb suavitat o girant-lo fent-ho caure tot. Preguntem al qui ho ha omplert com se sent. Quina és la seva reacció? Li demanem que posi en pràctica el que hem après al conte que hem explicat abans. Que encara que estigui empipat intenti calmar-se.
Després fem el procés al revés, i intercanviem els papers. Quan arribi el moment de tombar-ho, recordarem el protagonista del conte, i l'implicat recordarà, o no, allò que ha après i experimentat anteriorment. Potser la seva reacció no és la mateixa si es para i pensa com s'ha sentit abans amb el que ha fet el seu company.
Aquesta activitat la podem fer diversos dies, i anar analitzant les reaccions dels infants, si progressen en el seu autocontrol. Quan acabi l'activitat es farà un petit debat sobre allò que han experimentat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario